5 minuters metoden

Har försökt med 5 minuters metoden på Lillprinsen nu i 2 veckor nästan. Då jag inte behövt göra det varje gång, då han oftast somnar till maten, så har det gått jättebra. Men nu dom senaste 2 dagarna har han inte varit med på mina notor alls. Han blir lite smått hysterisk när jag ska få han att somna. Och då kryper ju "mammasamvetet" fram och givetvis vinner han! Återigen denna gången. Man ska ju inte fortsätta om dom blir hysteriska väl. Ni vet jag börjar ju bli gammal och senil så jag kommer ju inte ihåg från det att Storprinsen va liten!
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag lägga det på hyllan ett tag och "vagga" honom till sömns eller ska jag fortsätta? "Mammasamvetet" säger NEJ! Du ska INTE fortsätta. Men mitt psyke säger JA, FORTSÄTT!

Kluven kan man säga!!


Kommentarer
Anna-karin

Jag tycker inte man ska låta barnen skrika hysteriskt för då har det gått så långt så då somnar dom inte i vilket fall som helst..då är dom för mycket "upp i varv" så att säga...jag hade tagit upp honom o lugnat honom o försökt efter en stund igen...men det är svårt det dära...tycker du ska göra det som känns rätt för dig o lillkillen :)kram




Camilla

Håller med Anna- Karin, fast jag har aldrig tyckt om den metoden och kommer nog aldrig göra det heler, som förälder ära man barnets trygghet, och då lämna ett barn skrikande tycker jag är hemsk tycker då det är bättre att vaga och finnas där för barnet så dom inte känner sig övergivna. Du kommer ju inte behöva vagga barnet livet ut,

2012-02-16 13:57:35



Jessica

Givetvis lämnar jag honom inte skrikandes. Jag lägger honom och går ut. Börjar han skrika går jag in och lugnar honom. Detta har behövts att upprepa ungefär 3 gånger tidigare och det är inte alls mkt om man jämför med tiden det tog med Max. Men nu dessa 2 dagar har det inte funkat alls, har fått ta upp honom direkt nästan "/

2012-02-16 15:07:47
URL: http://lillafrokenkarlsson.blogg.se/



Jeanette

Du vet att jag avgudar den metoden, men av erfarenhet med Isabell, så funkar den nog inte riktigt än. Vet att det är jobbigt, men tycker nog att du ska vänta lite. Leo påminner på många sätt om Isabell och hur hon va, fast ändå inte, men prova igen om några månader ist, då funkar det nog mycket bättre! <3

2012-02-16 17:54:27
URL: http://isabellsmamma.blogg.se/



Jessica

Det sjuka med det hela att det funkar att lägga honom på kvällen när han fof är vaken. Liladå om han ätit på natten. Bara att lägga han så somnar han "/

2012-02-16 18:24:23
URL: http://lillafrokenkarlsson.blogg.se/



Anna-karin

Jag är inte heller så mycket för den metoden men inte heller den som tagit upp barnet så fort det gnäller lite heller...något där emellan har jag varit emd mina barn när dom va små...sen tycker jag det beror lite från barn till barn för med Amilia va det aldrig problem och lägga endast då jag slutade amma o då va hon 7 månader men Melina däremot krångligare både kvällarna o dagar när hon skulle sova...tror man ska gå lite efter hur barnet är oxå och vad som känns rätt som jag sa innan...svårt och säga hur du ska göra för du känner ju din lille kille bäst :)tycker inte det finns nått "rätt o fel" när det gäller detta utan vad som känns bäst för en själv o barnet.Hoppas jag varit till nån hjälp iallafall :) kram!




Anna-karin

Jag tycker ju själv inte om den metodenmed föräldrar som låter sina barn skrika men däremot att dom ligger o gnäller är annat.. men anser att det finns inget "rätt o fel" utan vad som är bäst för barnet och barn är ju olika...tex Amilia ammade jag tills hon va 7 månader o började sen lägga henne o sova i egen säng först när jag slutade amma och va aldrig några problem o vänja henne vid det men Melina däremot va jobbig o lägga både dagtid o natttid så då fick jag gunga henne lite till sömns. Svårt och säga vad du ska göra för du känner ju din lille kille bäst :) kram




Sofia

Jag har använt den på Kerstin men när hon var lite större och lite mer medveten. När hon har varit hysterisk har jag naturligtvis lugnat henne men sedan bestämt fortsatt. Tycker nog däremot att du ska vänta tills han börjar närma sig 9 mån-1 år typ. Men du gör naturligtvis det som passar dig och ditt barn bäst :-)

2012-02-16 20:02:36
URL: http://Sofiajblogg.blogspot.com




Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0