Mat!

Ååååå! Jag är så trött på att Storprinsen inte äter sin lunch när den serveras.
Idag satt han bara och petade i maten. Vi kommer aldrig från matbordet utan att ha behövt tjata på honom att han ska äta.
Jag vill ju inte ge honom alternativ. För han lär sej väldigt fort att jag gör det isf! Jag är uppväxt med att "man äter när maten står på bordet"
Men nu står jag vid ett vägskäl, vad ska jag göra åt det här..? Ska jag fortsätta kämpa för god matro vid matbordet eller ska jag ge honom alternativ..? Jag är så trött på detta!
Vissa dagar går bättre än andra dagar. Han får alltid en banan i bilen hem från dagis. Detta pga att han alltid vart skittjurig när han kom hem förut från dagis och mamma/moror nämnde att han kanske var hungrig när han kom hem. Så jag provade det. Och det gick ju hem. Jag har även försökt med att senarelägga lunchen iom att han äter den där bananen i bilen. Men det blir inte bättre resultat ändå.

Finns det någon som kan ge mej tips på detta? För nu orkar jag inte mer matvägran!


Kommentarer
Sofia

Det är jobbigt med maten. Har tyvärr inte så mycket tips att ge. När äter han bananen? 11? Kanske är lite mycket med en banan, en halv kanske. Eller ett äpple, mättar kanske inte lika mycket. Annars är det bara att stå på sig och vara ihärdig, resonera med honom. Han börjar bli så stor nu att han förstår mer än man tror! Istället för att bli arg... Lycka till!!

2012-06-19 14:47:21
URL: http://Sofiajblogg.blogspot.com



Jessica - Mamma till Max & Leo

Jag hämtar han 11,15 på dagis så då äter han bananen.

Men som sagt så hjälper det inte med att senarelägga lunchen heller. Men ska testa med ett äpple imorn så får vi se :)

Ja, jag tycker med att han är såpass stor nu så han ska förstå att han måste äta.

2012-06-19 14:53:46
URL: http://lillafrokenkarlsson.blogg.se/



Kicki

Jag hade varken tjatat eller gett alternativ. Äter man inte när maten serveras så får man snällt vänta till nästa mål. Förr eller senare så måste han ju inse att man behöver mat och lära sig att "passa" på när maten står på bordet. Det måste ju funka när Leo växer upp med. Annars finns det ju risk att man fastnar i träsket då man i te gör annat än serverar man för att alla äter på olika tider. Annars allt väl? Kram

2012-06-19 17:00:24



Jessica - Mamma till Max & Leo

Nä, det är ju precis dit jag inte vill komma. Att servera mat hela dagarna. Så kul är det ju inte.

Ja här är allt bra. Snart "sommarlov" för Maxen. Bara nästa vecka kvar. Albin har sommarlov nu eller?

2012-06-19 17:16:25
URL: http://lillafrokenkarlsson.blogg.se/




Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0